torsdag 9 juli 2015

watercolour portrait

Today is my brothers 40th birthday - happy birthday bigbrother!
I wanted to do something special so I decided that I should try to do a watercolour portrait that I had seen on pinterest. I made the portrait after a photo and I am very pleased by the result. You can actually see that it is him! :-) I used distress ink broken china and chipped sapphire to paint. Ofcause I wanted the portrait to be the main focal point of the card so the rest is very simple. I hope he likes it.












2 kommentarer:

  1. Så himla läckert, hur göööör man?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cornelia! Ledsen för sent svar. Har varit på semester och inte hunnit pyssla eller kolla av bloggen. Det finns olika sätt att göra detta men jag omvandlade ett foto i datorn till svartvitt och ändrade kontraster mm så att det blev bra. Jag skrev sedan ut det och på baksidan av bilden ritade jag med ett blyertspenna ordentligt. Jag vände sen på papret och la det över ett akvarellpapper. Sen fyllde jag i alla konturer på fotot med en penna och då överförs blyertsen på baksidan till akvarellpappret. När det är klart målar du försiktigt med vattenfärg alla de partier som på fotot är svarta. Det är lite pilligt men resultatet blir ju snyggt så det är värt det :-)
      Hoppas att min förklaring är förstålig.

      Radera